نگاهمان به منابع تولید را باید اصلاح کنیم

مهندس اله‌وردی در گفتگوی اختصاصی با نشریه بین‌المللی نساجی موفق ضمن اشاره به ظرفیت‌های شرکت نگین رز بیان داشت:« نگین رز یک مجموعه تولیدی توانمند در کشور است که در زمینه‌های مختلفی چون تولید الیاف منسوجات بی‌بافت‌، منسوجات فنی، منسوجات مولتی فانکشنال یا چند منظوره و تولید مستربچ فعالیت می نماید و طیف وسیعی از محصولات مختلف را به بازارهای داخلی و بین المللی ارائه می‌دهد. وجود دو خط تولید الیاف استیبل پلی پروپیلن با خصوصیات متفاوت، خطوط تولید بی‌بافت‌های صنعتی با کارایی و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی وکاربرد‌های فنی خاص و همچنین بخش تحقیق و توسعه مجرب باعث شده است که محصولات خلاقانه و نویی در مجموعه نگین رز برای اولین بار در کشور و در برخی موارد در جهان تولید شود و همین امر زمینه توسعه روز افزون بازار را در عرصه بین المللی بیش از پیش برای این شرکت ریشه‌دار فراهم آورده است.»

مدیرعامل شرکت نگین رز در ادامه به نقد وضعیت صنعت تولید الیاف مصنوعی در کشور پرداخت و افزود:« اگر بخواهیم در ارتباط با صنعت الیاف در کشور صحبت کنیم باید گفت که عمده سرمایه گذاری برای الیاف پلی پروپیلن و پلی استر صورت گرفته است و در حال حاضر باتوجه به تغییر جریان تولید در کشور و توجه بیشتر به الیاف پلی استر، شاهد ظرفیت خالی زیادی در حوزه تولید الیاف پلی پروپیلن هستیم؛ پیشنهادی در جلسات انجمن صنایع نساجی ایران مطرح گردید که به جای فروش چیپس و گرانول پلیمرهای مختلف، گرانول ها در آبشار ارزش افزوده به الیاف تبدیل گردند و الیاف به متقاضیان بین المللی ارائه شود و با این کار ارزش افزده بسیار زیادی نصیب کشور می‌شود. به علاوه با توجه مشکلات زیادی که در حوزه تحریم‌های نفتی و پتروشیمی وجود دارد با این کار می‌توان ظرفیت‌های جدید اقتصادی و سرمایه گذاری نیز در کشور بوجود آورد و با این پیشروی آگاهانه در تولید می‌توان به نوعی از خام فروشی و عرضه مستقیم محصولات بالا دستی در بازارهای جهانی جلوگیری نمود و در عوض آن علاوه بر رونق تولید در بخش‌های پایین دستی پتروشیمی مانند صنعت نساجی و پلیمر زمینه توسعه سایر صنایع مانند صنایع منسوجات نبافته، پوشاک، فرش، موکت و کف‌پوش را نیز فراهم آورد. ایشان ضمن اشاره به حوزه الیاف پیشرفته و بازارهای بزرگی که امروز برای آنها وجود دارد نیز ادامه داد:« علاوه بر الیاف معمول و مرسوم در صنعت نساجی امروز در دنیا شاهد ظهور گستره‌ی وسیعی از الیاف غیر معمول و پیشرفته هستیم که در صنایع مختلف کاربرد دارند و ارزش افزوده قابل توجهی را نیز در دل خود جای داده‌اند. به عنوان مثال الیاف آرامیدی که دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی هستند و استحکام‌های قابل توجهی را در مصارف صنعتی و ساخت کامپوزیت‌های فوق سبک نشان داده‌اند. همچنین الیاف الاستومری ترموپلاستیک، الیاف وینیلی شامل پلی وینیل کلراید، پلی وینیل الکل و پی وی سی نیز امروزه در بازارهای جهانی مورد توجه هستند. الیاف پی بی اُ ، گرافن، تفلون، بازالت و داینیما نیز از جمله این محصولات هستند که باید به سرمایه گذاران معرفی و زمینه تولید آنها در داخل کشور هر چه زودتر فراهم گردد.

این الیاف پیشرفته در بیش از ۴۵ صنعت مطرح کاربرد دارند و در حوزه‌های مختلف تکنیکال تکستایل‌ها یا منسوجات فنی مورد استفاده قرار میگیرند. قابل ذکر است در مورد الیاف صنعتی، در حوزه الیاف کربن در کشور کارهای مفیدی صورت گرفت و موفقیت قابل توجهی را نیز به همراه داشته است.»

مهندس اله‌وردی در پایان نیز به نقد عملکرد دولت در قبال تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور پرداخت و گفت:« تولید کننده امروز در شرایط سخت و نابرابر با همه وجود به کمک کشور آمده و همه سرمایه و دارایی خود را برای رشد و اعتلای این سرزمین در طبق اخلاص گذاشته است. اما نگاه غیر کارشناسی به مسائل تولید، روز به روز کار را برای کارآفرینان عرصه تولید سخت‌تر از قبل می نماید. ما باید به دولت‌مردان بگوییم که تولیدکننده و صادرکننده بخشی از سیستم اقتصاد و صادرات کشور هستند و در واقع از ستون های اصلی این صحنه‌اند و نمی‌شود دولت مردان و سیاست گذاران یک سویه و بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیاست های این حوزه را تدوین و یک سویه ابلاغ کنند، انگشت اتهام را به سوی بخش خصوصی و سایرین بگیرند و آنها را خدای ناکرده به پولشویی و با اتهامات دیگری متهم نماید و امروز صادر کننده مجبور می‌شود که با همه مشکلاتش ارز حاصل از صادراتش را به کشور بازگرداند و با قوانینی که به طور مرتب در حال تغییر است شرایط را نیز برایش دشوارتر می‌کنند علاوه بر آن به جای تسهیل امور در حوزه تامین ارز و مواد اولیه و ارائه خدمات گمرکی بهتر، در صورتیکه نتواند ارز حاصل از صادراتش را به کشور بازگرداند او را با احکام سنگین بانک مرکزی و تبعات قضایی مواجه می‌نمایند که نتیجه این رفتار در آینده نزدیک تبعات بدی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت. به همین دلیل توقع تولیدکنندگان و صادر کننگان این است که دولت نگاه خود را به آنها عوض کند و به ایشان به چشم بخش اصلی ساختار اقتصاد بنگرد و بداند که تولید کننده مجبور است پول حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگرداند چرا که تمام هستی خود را در خاک این سرزمین گذاشته و می‌کوشد تا از جمع شدن سفره‌ی مردم و کوچک شدن آن جلوگیری نماید و امیدواریم که این نگاه به تولیدکنندگان و صادر کنندگان بیش از پیش معطوف گردد.»

وی در پایان ابراز امیدواری کردند که باور به جوانان خلاق و مستعد به حوزه صنعت و حمایت همه جانبه از ایشان، زمینه تولیدات دانش بنیان و دارای ارزش افزوده در صنعت نساجی کشور، در آینده بسیار نزدیک مهیا شود و رونقی دو چندان حاصل از صادرات غیر نفتی بر اقتصاد کلان کشور رقم بخورد.

دنیای آینده، دنیای همکاری ها، کار گروهی، شبکه سازی، دانش محوری و حمایت صنفی و گروهی است. ما باید روش های حل مسئله به صورت کارگروهی را بیاموزیم، باید بتوانیم گروه های هم افزا تشکیل دهیم و پروژه های مشترک تعریف کنیم و با همکاری شبکه های پیشرفته تخصصی آن ها را حل کنیم. باید بتوانیم تقسیم کار کنیم، به یکدیگر اعتماد کنیم و به یکدیگر اتکا کنیم. ایران کشوری بزرگ، برخوردار از منابع عظیم خدادادی است. مهم ترین سرمایه ما، سرمایه نیروی انسانی و نیروهای مستعد تخصصی است. ما باید با بهره گیری از این منابع ارزشمند، از منابع طبیعی استفاده کنیم و در آبشار ارزش افزوده، هرآنچه در توان داریم بکار بندیم تا انشاالله گام به گام در حوزه های تخصصی خود جزو کشورهای پیشرو جهان باشیم.

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر                     یادگاری که در این گنبد دوار بماند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.