چشم انداز، استراتژی و برنامه لازمه فعال شدن ظرفیتهای نساجی است.

مهندس رضا اله وردی مدیرعامل شرکت نگین رز

۱-نظرتان را در خصوص نمایشگاه ایرانتکس ۹۹ بیان فرمایید.
نمایشگاه خوب و پرشوری بود . بنده به شخصه انتظار چنین استقبالی را در شرایط و محدودیت های کرونایی کشور نداشتم.

۲_ چه تغییر عمده ای در محصولات ارایه شده نمایشگاه امسال شاهد بودید؟
با توجه به اینکه غرفه گذاران بسیار کمتری نسبت به سال های قبل شرکت کرده بودند تحلیل دقیقی از این بابت نمی‌توانم ارائه دهم. لیکن با توجه به اینکه تأمین نیاز‌های جامعه از خارج از کشور دشوارتر گردیده است، رویکرد بازارها جهت جایگزینی محصولات با کالاهای وارداتی و تولید داخل به وضوح قابل مشاهده است.

۳_سطح کیفی تولید داخل در حوزه‌های مختلف صنعت نساجی را چطور می‌بینید و ارزیابی شما چیست؟
با گذشت زمان، سطح کیفی بلوغ شرکت‌ها ارتقاء یافته است. با توجه به لایه‌های کیفی و طبقات ارزشی کالاهای تولیدی، شرکت‌ها جایگاه خود را کم‌کم بدست آورده‌اند. شرکت‌هایی که سطوح کیفی عالی را برای سازمان خود تصور کرده‌اند با سرعت بسیار خوبی در حال حرکت و رشد هستند و سهم بیشتری از بازار را بدست می‌آوردند. در این میان شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات باکیفیت در نمایشگاه کم نبودند. در بخش فرش ماشینی با کارهای فوق العاده زیبا و در سطح جهانی مواجه بودیم. در بخش پوشاک نیز شرکت‌هایی با سطح کیفی بسیار خوب حضور داشتند، در ماشین‌آلات و قطعات نساجی پیشرفت‌های خوبی را بخصوص در بخش قطعات و مجموعه‌های کنترلی شاهد بودیم. در بخش‌های مختلف منسوجات خانگی، الیاف، نخ، مواد شیمیایی، چاپ، تکمیل، بافت و کفپوش ها نیز شاهد رشد کیفی شرکت‌ها بودیم که همگی امیدوارکننده هستند.

۴- با توجه به کاهش صادرات نفتی، صنعت نساجی(الیاف، نخ، پوشاک و…) چه ظرفیتهایی را دارد؟
دو آبشار ارزش افزوده از مواد خانم نفتی-پتروشیمی تا الیاف، نخ، پارچه، البسه و محصولات آماده نظیر کفپوش‌ها، فرش، منسوجات صنعتی وجود دارد که ظرفیت‌های بسیار عظیمی در آنها نهفته است و می‌بایستی استفاده نماییم. برای فعال شدن این ظرفیت‌ها، نیازمند نگاهی جامع، کلی‌نگر، حکیمانه و مدبرانه از رهبران و مدیران اقتصادی و صنعتی کشور هستیم. ما نیازمند چشم انداز، استراتژی و برنامه می‌باشیم. سه مثال بسیار موفق در این زمینه؛ ازبکستان در زمینه تکمیل زنجیره ارزش افزوده از پنبه تا محصول نهایی است، کشور بنگلادش در زمینه پوشاک و کشور عربستان سعودی در خصوص تبدیل نفت به مواد پتروشیمی و الیاف مصنوعی است. ما نیاز به حرکت هماهنگ، جمعی و منسجمی داریم که با اراده و دانش همراه شود. بسیاری از کشورها این کار را کرده‌اند و موفق شده‌اند، ما هم کافی است نگاهی هوشمندانه و متعهدانه به مسئله داشته باشیم تا انشالله موفق شویم.

۵-پیش بینی و راهکار شما برای تحول صنعت نساجی چیست؟
شاید نیاز به اختراع مجدد چرخ نباشد، پاسخ این سوال سالهاست که توسط بشر بدست آمده و بارها تکرار شده و موفقیت آن در کشورهای گوناگون اثبات شده است. کافی است هوشمندانه نگاه کنیم. در گام نخست ما نیاز به اراده لازم داریم تا این مسیر را طی کنیم. نیاز به مدیرانی بیدار، آگاه، توانمند، مشتاق، پرشور، هوشمند، متخصص و متعهد داریم تا گام ها را یکی پس از دیگری برداریم.

ما تجربه بسیار خوبی را به همراه تعدادی از دانشگاهیان و دوستان عزیزمان جهت صعود به قله دماوند داشتیم که شباهت بسیار زیادی بین این سوال و آن چالش زیبا، سخت و لذت بخش می‌بینم. سوال اول و مهمترین این است که به کدام قله می‌خواهیم صعود کنیم؟ پس از آن اراده صعود مطرح می‌شود، بعد تمرین آمادگی و برنامه‌ریزی. هرگاه همه اینها جمع شدند صعودی باورنکردنی اتفاق می‌افتد.
صنعت نساجی ظرفیت‌های بسیار بزرگی جهت حرکت رو به جلو دارد، صنعت نساجی یکی از بزرگترین (و شاید بزرگترین) موتورهای محرک اقتصادی و اشتغالزایی است. کشورهای فقیر جهان راه توسعه خود را بر دوش این صنعت گذاشتند و حرکت کردند. نیاز به محصولات نساجی، نیاز همیشگی بشر است بدون این صنعت بشر نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. ارزش افزوده این صنعت می‌تواند بسیار زیاد باشد و توجه، برندسازی، طراحی خوب، کیفیت و متعهد بودن می‌تواند باعث موفقیت آن شود.
امیدوارم در فرصتی مناسب گام‌های اصولی و اساسی در این خصوص را به بحث بگذاریم.
۶- کلام پایانی
در خاتمه از فرصتی که برای گفتگو در اختیار ما گذاشتید صمیمانه تشکر می‌کنم. باید یه آینده امیدوار باشیم، امید قوی‌ترین موتور و محرک درونی انسان‌های مشتاق است. بیاییم چالش‌هایی که پیش روی ما قرار می‌گیرند را به عنوان صورت مسأله بنگریم تا از حل آنها لذت ببریم. شرایط سخت، شرایط پر از مسأله های زیباست. سعی کنیم حل‌کننده های خوبی برای مسائل چند بعدی و دشوار باشیم.‌

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.