موفقیت در صادرات ماشین آلات منوط به یاری دولت است.

مهندس مهدی قدیمی، مدیر کارخانه شرکت مهرسان

مهندس قدیمی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه تخصصی اطلس نساجی و پوشاک جهان ضمن اشاره به سابقه فعالیت شرکت مهرسان در ایران افزود:« شرکت ماشین‌سازی مهرسان در زمینه تولید دستگاه‌های رنگرزی و تکمیل پارچه های بغل بسته، فعالیت خودش رو در زمینه تولید ماشین‌آلات کامپکت، خشک‌کن، خشک‌کن چاپ، ترموفیکس، آبگیر، طاقه بازکن، طاقه بازکن بغل بسته و بغل باز، وکو و وکو پشت کامپکتی فعال است و به امید و یاری خداوند در حال طراحی و ساخت جت می‌باشد که با تولید جت در زمینه ماشین‌آلات رنگرزی به تکامل خواهد رسید و تمامی تجهیزات این صنعت را تولید می‌کند.»
ایشان در خصوص تفاوت سطح فناوری در ایران و سایر کشورها اظهار داشت: «علیرغم اینکه ما دانش بومی ساخت برخی ماشین آلات را در کشور نداشتیم اما با تلاش‌هایی که چندین سال گذشته صورت پذیرفت تا حدودی این دانش را داخل کشور بومی‌سازی کردیم و توانستیم ماشین‌آلات بروز و کاملاً کارآمدی را تولید کنیم. البته باید اشاره کنم که سطح فناوری قاعدتاً خیلی پایین‌تر از کشورهای اروپایی است. عدم حمایت و نداشتن برنامه‌ای مدون در بخش ماشین‌سازی صنعت نساجی کشور و همچنین نبودن ارتباط میان ارگان‌های دولتی یا دانشگاهی با صنعت مانع گسترش هر چه بیشتر این صنعت مادر شده است و آنچه امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش شرکت‌های خصوصی و مدیران آنهاست که با همت و تلاش؛ بسیاری از ماشین‌آلات را بومی‌سازی نموده و در داخل کشور تولید نمودند. موفقیت امروز شرکت مهرسان نیز به دلیل تلاش و پشتکار آقای مهری است.»
قدیمی در ادامه در خصوص توسعه صادرات گفت: «بخش خصوصی توان محدودی دارد و اگر بخواهیم وارد مقوله صادرات ماشین‌آلات بشویم نیاز به حمایت ارگان‌های دولتی از این صنعت داریم. مجموعه مهرسان که از توان طراحی و ساخت بسیار خوبی برخوردار است متاسفانه تا کنون هیچ حمایتی را از سوی ارگان‌های دولتی و ارگان‌های مرتبط با صنعت نساجی دریافت نکرده است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این امر موجب مسائل و مشکلات عدیده‌ای برای کارفرما خواهد شد. شرکت مهرسان علاقه زیادی به حضور در بازارهای جهانی دارد و با توجه به بومی سازی تکنولوژی توان رقابت با شرکت‌های مطرح دنیا را در خود ایجاد نموده است. مثلا دستگاه کامپکت قطر ۶۰ که تولید کردیم اولین نمونه در دنیاست که با سیلندر قطر ۶۰ تولید می‌شود و درگیری پارچه با نمد را تا ۱۵۲ سانتی‌متر افزایش می دهد و همین افزایش سطح تماس باعث افزایش کیفیت پارچه و افزایش راندمان شده است. چنین دستگاهی قطعاً توان رقابت با رقبای خارجی و ورود به بازارهای جهانی را دارد. ورود به بخش صادرات به تنهایی توسط مجموعه‌های نوپا و متوسطی همچون مهرسان امکان پذیر نیست و موفقیت در عرصه صادرات نیازمند کمک و یاری دولت محترم و دست‌اندرکاران تصمیم‌گیرنده در بخش نساجی است. البته خوشبختانه با تولید دستگاه‌های باکیفیت توسط شرکت مهرسان مثل ترموفیکس، خشک‌کن، خشک‌کن چاپ، آبگیر و تمایل تولیدکنندگان داخلی به استفاده از ماشین‌آلات تولید داخل واردات این دستگاه ها کاملاً قطع شده است.
وی درپایان ضمن تشکر از آقای دکتر مفتاحی دبیر انجمن ماشین سازی صنایع نساجی ایران بیان نمود: «امیدوارم که بتوانیم در عرصه صنعت نساجی در کنار شما بزرگواران حرفی برای گفتن داشته باشیم و صنعت کشور را بی نیاز از واردات ماشین‌آلات نماییم و به یاری همدیگر و عنایت خداوند در عرصه صادرات هم با قدرت هر چه بیشتر ورود پیدا خواهیم کرد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.