تعهدات ارزی، مانع اصلی توسعه صادرات نساجی است.

گفتگوی تخصصی با مهندس مهدی ضابطی، مدیرعامل شرکت نیما بافت کاشان و عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

-جنگ اوکراین چه تاثیری را بر تولید و بازار فرش ماشینی داشته است؟

جنگ اوکراین به صورت مستقیم بر روی اقتصاد دنیا اثر گذار بوده و در این میان بازار نساجی و فرش ماشینی هم از آن بی نصیب نبوده است. کشورهایی مانند روسیه، بلاروس و کشورهای آسیای میانه هم که از جمله مقاصد صادراتی ایران هستند هم تحت تاثیر این جنگ قرار گرفتند.

-وضعیت صادرات فرش ماشینی چه تغییراتی را داشته است؟

در زمینه صادرات فرش ماشینی در حال حاضر از آمار دقیق مطلع نیستم ولی به طور کلی با توجه به شرایط کنونی جامعه تغییر چشمگیری در این صنعت به چشم نمی خورد.

-چه مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ماشینی وجود دارد؟

عمده مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت نساجی و به خصوص فرش ماشینی وجود دارد در رابطه با رفع تعهدات ارزی است. با توجه به این که فاصله بین نرخ نیمایی و نرخ بازار آزاد طی یکماه اخیر بیشتر شده است، قطعاً روی صادرات تاثیر مستقیم داشته و رفع تعهدات را دچار مشکل می کند و برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست که با ارز نیمایی صادرات انجام داده و رفع تعهد بکنند.

-نمایشگاه های خارجی مانند نمایشگاه دموتکس آلمان در این میان چه جایگاهی دارد؟

نمایشگاه دموتکس یکی از معتبرترین نمایشگاه های فرش ماشینی در سطح جهانی است که معمولاً در آن از بروزترین کارها رونمایی می شود و متقاضیان از اقصی نقاط جهان برای خرید و عقد قرارداد برای سال آینده در آن حضور پیدا می کنند.

-برای چه صاحبان صنایع فرش ماشینی تصمیم به عدم حضور در این رویداد گرفتند؟

در این دوره از نمایشگاه دموتکس شرکت های ایرانی حضور پیدا نکردند. با توجه به این که نماینده شرکت دموتکس در ایران توضیحی درباره اینکه به چه تعداد از متقاضیان ویزا داده خواهد شد ندادند و با وجود سختگیری ها و قوانین جدیدی که دولت آلمان در رابطه با اتباع و کسانی که بدون ویزا در آلمان حضور دارند وضع کرده، از میان اکثر شرکت هایی که تصمیم به حضور داشتند فقط تعداد معدودی از مدیران شرکت ها موفق به اخذ ویزا شدند و به دلیل عدم صدور  ویزا برای مدیران بازرگانی و پرسنل تاثیرگذار، در یک جلسه عمومی تصمیم بر این شد که در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا نکنند.

-این عدم حضور چه بازتاب هایی را در بر داشته است؟

عدم حضور ایران به عنوان یکی از قطب های مطرح صنعت فرش ماشینی که جزو قوی ترین و فعال ترین بخش های صنعت نساجی ایران است در نمایشگاه دموتکس آلمان، خصوصاً در شرایط اقتصادی فعلی می تواند موجب کاهش صادرات و ارز آوری این صنعت مهم و پر سود شود.

-برای سال آینده چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

نمایشگاه اصلی دموتکس در آلمان است ولی با توجه به شرایط جدید معمولاً سالانه یک بار هم در کشور ترکیه برگزار می شود که امکان حضور در آن وجود دارد ولی در حال حاضر برنامه ی مشخصی برای شرکت در این نمایشگاه نداریم.

-آیا نمایشگاه های جایگزینی برای تقویت صادرات فرش ماشینی وجود دارد؟

یک نمایشگاه در روسیه برگزار شد ولی علی رقم تبلیغات گسترده با توجه به شرایط کنونی کشور روسیه استقبال چندانی از این نمایشگاه نشد. از طرفی نرخ تمامی نمایشگاه های مشابه از دموتکس بالاتر است و از جانب دولت هم امتیاز ویژه ای به علاقمندان به حضور در این نمایشگاه داده نشده است.

-دولت چه اقداماتی را باید برای حصول نتیجه و توسعه صادرات منسوجات بالاخص فرش انجام دهد؟

در رابطه با صادرات، مرکز توسعه صادرات هیچ تمهیدی را برای صادرکنندگان در نظر نگرفته است. اگر دولت بتواند رفع تعهدات ارزی را تسهیل کرده و یا در رابطه با کشور های همسایه مانند عراق و افغانستان و کشور های آسیای میانه که با آن ها بصورت ریالی مبادله می کنیم، رفع تمهیدات را به نرخ خود کالایی که فروخته می شود انجام دهیم، باعث رشد صادرات شده و به نفع شرکت ها است.

-روند فعلی چه تبعاتی برای سالهای آتی نساجی کشور در بر خواهد داشت؟

بازار داخل روز به روز کوچکتر می شود و متاسفانه تورمی که هر ماه با آن مواجه هستیم قدرت خرید را از مردم گرفته است و تنها راه برون رفت از این وضعیت، رونق صادرات برای صنعت نساجی کشور و بخصوص فرش ماشینی و موکت است.

-چه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات فعلی پیشنهاد می دهید؟

پیشنهاد ما این است که دولت رفع تعهدات ارزی را حد اقل برای کشورهای همسایه، به نرخ خودش یا بصورت ریالی انجام دهد تا هم شاهد رشد و رونق صادرات باشیم و هم مشکلات کمتری برای صادرکنندگان ایجاد شود.

-کلام پایانی

در حال حاضر با اختلافی که بین ارز نیمایی و نرخ آزاد وجود دارد، فاصله زیادی برای تولیدکنندگان وجود دارد و ما می دانیم که رقابت چه در میان تولیدکنندگان داخلی و چه در سطح جهانی بسیار شدید است، ولی به خاطر رفع تعهدات ارزی سطح رقابت بین ایران و کشورهای رقیب مانند ترکیه و چین به شدت افت کرده و امید می رود که در راستای رونق صادرات و شکوفایی صنعت نساجی دولت راهکارهای موثری را در دستور کار خود قرار دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.