ماشین سازی مهرسان: شرکتی ایرانی در تراز جهانی

-لطفا توضیحاتی را در مورد شرکت مهرسان بیان فرمایید؟
شرکت ماشین سازی مهرسان از سال ۱۳۹۲ و با حدود ۲۰ نفر پرسنل در حوزه ساخت ماشین آلات رنگرزی پارچه های تریکو آغاز به فعالیت کرد. از جمله ماشین های ساخته شده توسط شرکت، می توان به ماشین خشک کن ریلکسی اشاره نمود که در ابعاد مختلف ۳، ۴ و ۶ کابینه تولید می شود و قابلیت خشک کردن انواع پارچه را دارد.

-مزیت ماشین آلات مهرسان نسبت به نمونه های مشابه خارجی در چیست؟
ماشین آلات ما از نظر مصرف انرژی با توجه به درایو هایی که در دستگاهها تعبیه شده است، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کم مصرف تر هستند و از لحاظ قیمتی هم با توجه به نوسانات ارزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان تر از نمونه های مشابه خارجی هستند.

-چه خدمات پس از فروشی برای مشتریان مهرسان تعریف شده است؟
دستگاه های ما پس از تحویل یک سال گارانتی دارد و برطرف کردن کلیه ی نواقص احتمالی آنها در این مدت بر عهده ی شرکت است و در کنار آن ۱۰ سال خدمات پس از فروش داریم. اولین دستگاهی که ما در سال ۱۳۹۱ و پیش از ثبت شرکت ساختیم همچنان مشغول بکار است و حتی سعی کردیم تغییراتی را که در دستگاه های جدیدمان داشته‌ایم، با توجه به نیاز مشتری در دستگاه های قدیمی هم بوجود آوریم.

-به جز دستگاه خشک کن ریلکسی چه ماشین آلات دیگری در مهرسان ساخته می‌شود؟
دستگاه دیگرمهرسان ترموفیکس است که در دو طرح قدیم و جدید در حال تولید است. در مدل قدیمی پارچه توسط قالب های دستگاه به داخل هدایت می شود و باد گرم بر روی سطح پارچه اعمال می شود که باعث فیکس شدن پارچه می شود. در مدل جدید که مطابق با نمونه های روز دنیاست، با توجه به تغییر سیستم هوادهی تغییر محسوسی در پارچه مشاهده می شود. همچنین با توجه به شکل عایق بندی در مدل جدید، هدر رفت دما به حداقل رسیده است. دستگاه دیگر این شرکت آبگیر بالنی است که تماماً از استیل ساخته می شود و با توجه به طراحی های انجام شده توسط پرسنل متخصص ما، آبرفت پارچه را به حداقل می رساند و از شکست پارچه جلوگیری می‌کند. این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول آبگیری پارچه و قسمت دوم قسمتی است که به پارچه نرمکن تزریق می شود و باعث نرمی و لطافت پارچه می شود. چهارمین دستگاه کامپکت المنت است که در دو سایز قطر سیلندر ۵۰ و ۶۰ تولید می شود. در کامپکت با قطر سیلندر ۶۰ به دلیل طراحی آن نسبت به نمونه های خارجی حدود ۱۵ درصد سطح درگیری نمد با پارچه بیشتر است و همین امر باعث شده تولید این مدل بیشتر باشد. از دیگر مزایای این دستگاه این است که سیلندرهای آن به گونه ای طراحی شده اند تا در آنها خلاء ایجاد شود و حجم روغن کمتری در سیلندر جا بگیرد و در نتیجه تا حد زیادی مصرف انرژی را پایین می آورد.
علاوه بر دستگاه های ذکر شده دستگاه طاقه باز کن هم از محصولات مهرسان است که در دو مدل بغل باز و بغل بسته تولید می شود و هم طاقه را باز و هم آن را پشت و رو می کند و مدل بغل باز آن حدود ۲ تا ۳ برابر بازدهی بیشتری دارد. محصول دیگر ما دستگاه وکو است که مکمل دستگاه کامپکت است تا بتواند به طور کامل آبرفت پارچه را بگیرد. دستگاه بعدی خشک کن چاپ است که مخصوص دستگاه هایی است که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در واقع شش دستگاه به طور کامل در بین تولیدات ما وجود دارد. خشک کن ریلکسی، ترموفیکس، کامپکتور، آبگیر، طاقه باز کن و وکو.

– در طول مدت فعالیت خود چه تعداد دستگاه به بازار عرضه نموده‌اید؟
در طی این سال ها حدود ۶۰۰ دستگاه برای بازار داخل تولید کرده‌ایم و یک دستگاه هم به کشور پرو صادر نموده‌ایم و در حال حاضر نیز مشغول طراحی و ساخت دستگاه جت به منظور ورود به بازار هستیم. البته در سال های ابتدایی تولیدات ما کمتر بود ولی طی سال های اخیر به طور میانگین سالانه حدود ۱۰۰ دستگاه تولید کرده ایم.

-مهرسان در صنعت ساخت داخل نساجی از چه جایگاهی برخوردار است؟
تا پیش از ورود ما به صنعت ماشین سازی، افراد ماشین های دست دوم یا مستهلک را از کشورهایی مثل ترکیه وارد و استفاده می کردند ولی با توجه به گرانی ماشین آلات رنگرزی در خارج از کشور و تولید این ماشین ها توسط شرکت های داخلی مانند مهرسان، می توان به جرات بیان کرد که میزان واردات به صفر رسیده است. خوشبختانه ماشین سازان داخلی همواره در صدد رفع ایرادات و کاستی های تولیدات خود هستند. به همین علت توانسته اند در بازار به موفقیت برسند و این صنعت را توسعه دهند.

-بازار صادرات را چگونه می بینید؟
در فضای صادرات تولیدات ما کاملاً توان رقابت با کشور های خارجی را دارند و در برخی دستگاه ها حتی ۲۰ تا ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف میکنند و امید می رود با فراهم کردن شرایط مناسب بتوانیم ماشین آلات خود را حداقل به کشورهای همسایه صادر کنیم.

-مهمترین مشکل شما در پیشبرد اهداف مهرسان چیست؟
بزرگترین مشکل ما تامین مواد اولیه مانند فولاد و استیل است. اگر بتوانیم حمایت هایی داشته باشیم که یا این مواد را خودمان وارد کنیم و یا اجناس وارد شده را به راحتی بدست آوریم، تا حد زیادی به پیشبرد اهداف ما کمک خواهد شد؛ از طرف دیگر نیز عدم ثبات قیمت این مواد اولیه به ضرر تولیدکنندگان است.

-دولت چه اقدامی باید انجام دهد؟
کمک دولت به تولیدکنندگان داخل می تواند فراهم کردن شرایطی برای هموار کردن تهیه مواد اولیه باشد تا راه تامین این صنعت در داخل آسان تر شود و در آینده با توسعه صادرات ماشین آلات به پیشرفت این صنعت در کشور کمک شود.

-کلام پایانی
از کلیه عزیزانی که ما را در ساخت و تولید این محصولات یاری کردند علی الخصوص کارکنان زحمت کش ماشین سازی مهرسان و همچنین عزیزانی که از ما حمات کردند و با اعتماد به ما، بتوانیم فعل توانستن را صرف کنیم؛ کمال تشکر و قدردانی را دارم. در روزهای آغازین سال جدید برای همه هموطنان محترم آرزوی سلامتی و شادکامی را دارم و امیدوارم در این سال که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است دولت با اقدامی سریع نسبت به رفع موانع و کنترل نرخ ارز گام موثری را بردارد تا سازندگان و تولیدکنندگان داخلی زمینه را برای توسعه فعالیت‌هایشان مهیا نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.